روبیک،مکعب جادویی

روبیک برای همه...

روبیک،مکعب جادویی

روبیک برای همه...

مکتب روبیک گرایی


مکتب روبیک گرایی

در بهار سال ۱۹۷۴ در بوداپست مجارستان ریاضی دانی بنام ارنو روبیک به دنبال مدلی کار آمد بود تابه کمک آن بتواند هندسه سه بعدی را توضیح دهد ونتیجه این کنکاش اختراع مکعبی شش وجهی بود به نام مکعب روبیک. بر اساس تخمین های اعلام شده ، این مکعب از بدو تولدش تا کنون ذهن بیش از یک پنجم جمعیت جهان را به خودش اختصاص داده است. بیش از ۳۰۰ میلیون مکعب روبیک تا کنون در سراسر دنیا به فروش رسیده است که اگر این تعداد مکعب را روی سر یکدیگر بچینیم می توان با آنها مسافت قطب جنوب تا قطب شمال را پیمود!

این مکعب جادویی همچنان طرفداران زیادی را از سنین مختلف شیفته خود میکند. گفته شده است که معتادین به روبیک (cubaholics ) از درد مچ دست( rubik’s wrist) و درد انگشت شست ( cubist’s thumb) رنج می برند.

مکعب روبیک در صدها کتاب، مجله ، فیلم وحتی سریالهای تلویزیونی روی شبکه های A B C در آمریکا به تصویر کشیده شده است. میلیونها صفحه وب ، وبلاگ و ویدیوهای YOU TUBE نیز اختصاص به مکعب روبیک داده شده اند.

مکعب روبیک تقریبا در هر چیزی رخنه کرده است. از مد و طراحی های مهندسی گرفته تا موسیقی و فیلم و نمایشنامه و سخنرانی های سیاسی! جالب تر از همه این  که این مکعب شش وجهی ۳*۳*۳ مکتبی معروف به  روبیک گرایی ( Rubikcubism) را به خود اختصاص داده است.

روبیک گرایی در اوایل قرن بیست ویکم در زمینه هنرهای زیبا به وجود آمد که در آن با استفاده از مکعب های روبیک میتوان آثار هنری خلق کرد.

به عبارت دیگر یک هنرمند در این مکتب باید روبیک خود را طوری حل کند که ترکیب رنگی بدست آمده مطابق با الگوی رنگی تابلوی نقاشی باشد. گفتنی است که این مکتب توسط هنرمندی فرانسوی معروف به Invader ابداع شده است.

در اکتبر سال ۲۰۰۹ یک هنرمند تورنتویی به نام Josh ِChalom توانست با به تصویر کشیدن یکی از آثار لئوناردو داوینچی به ابعاد ۱۷*۵/۸ فوت و با استفاده از مکعب های روبیک برای نخستین بار نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند:::تابلوی “شام آخر”  که توسط ۴۰۵۰ مکعب روبیک ۳ اینچی به تصویر کشیده شده است.

از دیگر آثار این هنرمند تابلوی “دست خدا ” اثر میکلانژ است که در ابعاد ۲۹*۱۵ فوت و به ارزش ۲۰۰۰ پوند ارائه شده است و شامل ۱۲۰۹۰ مکعب روبیک است. این تابلو در جشنواره هنری سال ۲۰۰۰ در تورنتو به نمایش عمومی گذاشته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد